Šťavy – Vitamínová bomba

By : | 0 Comments | On : august 6, 2014 | Category : Stravovanie, Zdravie

Zahrnutím čerstvých štiav do svojho jedálnička nielen že budete zdravší, ale už samotný proces prípravy vám dá čas na spomalenie a uvoľnenie z rýchleho životného tempa. Hlavnou výhodou štiav je ich ľahká stráviteľnosť pre ľudský organizmus. Z čerstvej šťavy dokáže naše telo vstrebať viac vitamínov a ostatných užitočných látok než je tomu pri konzumácii tuhej stravy. Len málokto by dokázal na posedenie zjesť celý ananás, 600 ml šťavy z jedného ananásu je omnoho lepšia vyhliadka. Obzvlášť účinné sú šťavy z čerstvej zeleniny, pretože varenie zničí veľa proteínov a živín, zatiaľ čo v šťavách zostanú neporušené. Enzýmy prítomné v čerstvých potravinách spolu s telesnými enzýmami rozkladajú šťavy a napomáhajú vstrebávaniu prospešných látok do krvi, čo prebehne v niekoľkých minútach po požití.

Sú po prvé vynikajúcimi zdrojmi čistej vody.

Detoxikačné schopnosti

Čerstvé ovocné a zeleninové šťavy majú obdivuhodné detoxikačné a regeneračné schopnosti. Sú po prvé vynikajúcimi zdrojmi čistej vody, ktorá sa filtruje v celej jej zložitej štruktúre. Už týmto sa odstraňuje jeden zo zdrojov nečistôt, s ktorými sa musí tráviaca sústava každý deň vyrovnávať. Naviac každé ovocie obsahuje organické kyseliny, ktoré pomáhajú odstraňovať toxíny z tráviacího traktu. Citrusové plody obsahujú najúčinnejšiu kyselinovú zlúčeninu – kyselinu citrónovú, a ďalšie druhy ovocia poskytujú iné miernejšie, napr. kyselinu vínnu, jablčnú ap. Niektoré plody ako napríklad pomaranče alebo jablká, obsahujú aj pektín, ktorý môže absorbovať tuky a toxíny zo zažívacieho traktu.

Nastolenie acidobázickej rovnováhy

Príjem ovocného, ​​alebo zeleninového džúsu má na ľudský organizmus zásaditý účinok. (Nenechajte sa pomýliť tým, že šťava je kyslá.) Pre väčšinu z nás je to prospešné, pretože bežný jedálny lístok z veľkej časti bielkovín a upravených jedál vedie k chronickému prekysleniu nášho organizmu. Pre svoje správne fungovanie má ľudské telo úzko vymedzenú pH hodnotu, pohybujúcu sa na prahu zásaditej stupnice. Už jeden, jediný pohár ovocnej alebo zeleninovej šťavy denne, vám pomôže obnoviť acidobázickú rovnováhu vášho organizmu, ktorá je základom Vášho zdravia. Ak nemáte dostatok zeleniny a ovocia máte podstatný dôvod na zaradenie zelených potravín, ktoré pre dnešnú dobu sú užívateľsky veľmi príjemné a jednoduché na každodenné užívanie. Je to určite o mnoho lepšie ako užívanie syntetických vitamínov, ktoré nie sú pre nás prínosom, ale naopak sú škodlivé.

Ako vyberať ovocie a zeleninu

Základom je nakupovať ovocie a zeleninu v sezóne. Ešte lepšie ju nenakupovať, ale využívať z vlastnej záhradky chemicky neošetrované, alebo z iných podobných zdrojov. Ovocie nakupované mimo sezónu je väčšinou dovážané z ďalekých krajín a po ceste stráca nielen chuť, ale predovšetkým svoje nutričné ​​hodnoty. Pozor! Naviac často je pestovaná zelenina len skúmavková. Keď vyberáte v obchode ovocie a zeleninu, používajte svoje zmysly. Čuch, dotyk a optický vzhľad ovocia sú prvé známky, podľa ktorých je možné rozoznať, či kupujete čerstvé a delikátne ovocie. Nekupujte prvé jablko, na ktoré Vám padne ruka, ale starostlivo vyberajte. Sledujte škvrny na ovocí a zelenine. Ovocie s výraznými škvrnami nekupujte. Skontrolujte farbu, či má správny odtieň. Napríklad nekupujte zelené jahody. Skontrolujte, či nemá plod odreniny a nie je pokrčený a či s ním bolo šetrne zaobchádzané. Privoňajte k ovociu. Niektoré plody sviežo vonia, len keď sú čerstvé. Podľa vône je tiež možné poznať, či už nie je plod dlho na pulte a nezačína sa kaziť. Dotykom skúste, akú má ovocie štruktúru. Napríklad jablká a hrušky by mali byť pevné, ale broskyne, slivky a ďalšie “mäkké plody”, by mali byť mäkšie. Pri tomto testovaní dajte pozor, aby ste ovocie nezničili. Ovocie a zeleninu vyberajte radšej z otvorených krabíc, než z uzavretých boxov a igelitových obalov. Poťažkajte ovocie. Ak je ťažké v porovnaní so svojou veľkosťou, potom ste vybrali čerstvý plod!

Ako správne umývať ovocie a zeleninu

Všetko ovocie a zeleninu, ktoré potrebujete umyť, si pripravte na linku blízko drezu. Ak chcete, môžete do drezu umiestniť cedník. Na umývanie ovocia používajte vlažnú vodu, nie vriacu alebo ľadovú. Opláchnite ovocie a zeleninu pod tečúcou vodou. Pre suroviny, ktoré na sebe majú zvyšky zeminy alebo iné nečistoty použite pre odstránenie kefku na čistenie alebo špeciálnu rukavicu na čistenie zeleniny. Pred použitím kefky sa uistite, že nie je kefka príliš drsná, aby nepoškodila vonkajší obal plodu. Uistite sa, že na ovocí alebo zelenine neostali žiadne nečistoty. Prípadne odstráňte otlčená a zlé miesta plodov. Fakty o ovocí a zelenine Odporúčame začať odšťavovať najprv plody, ktoré máte radi a ktoré Vám chutia. Potom môžete začať experimentovať a pridávať ďalšie plody a kombinácie. VAROVANIE !!! Buďte opatrní s nadmernou konzumáciou ovocných štiav. Ovocie obsahuje veľké množstvo cukrov a môže pri nadmernej konzumácii zdvihnúť hladinu inzulínu v krvi. To platí aj pre mrkvu alebo červenú repu.

Príprava ovocia a zeleniny

  • Pred odšťavovaním vždy ovocie a zeleninu poriadne umyte.
  • Ovocie s pevnou šupkou, ako je napríklad mango, guava, melón alebo ananás, je potrebné najprv zbaviť pevnej časti šupky.
  • Všetky plody s kôstkami, tvrdými jadrami alebo semenami, ako sú nektárinky, broskyne, mango, marhule, slivky a čerešne, musí byť pred spracovaním vykôstkované.
  • Citrusové plody je najprv potrebné olúpať.

Zdraviu prospešné účinky ovocia a zeleniny

Jablko
Podporuje správnu funkciu obličiek. Jablká tiež pomáhajú pri zažívacích ťažkostiach pretože povzbudzujú činnosť dolných častí čreva. Obsahuje 85% vody a je bohaté na horčík, železo a kremík. Šťava je veľmi užitočná pri horúčkach a zápaloch.

Marhule
Vďaka vysokému obsahu karoténu majú marhule omladzujúci efekt, posilňujú pokožku, vlasy, nechty. Kyselina pantoténová sa postará o vašu vitalitu a odbúravanie tukov. Obsahujú 85% vody a veľa kremíku. Tri marhule sú najlepším zdrojom železa pre tvorbu červených krviniek. Navyše sušené marhule účinkujú proti zápche. Je to lahodné a šťavnaté ovocie, ktoré sa však obtiažne transportuje preto je najideálnejšia konzumácia hneď po odtrhnutí zo stromu… aspoň viete v akom štádiu dozrievania sa nachádzala.

Banán
Banány obsahujú vysoké hodnoty draslíka – prvku, ktorý v našom tele vykonáva nepostrádateľnou službu – reguluje a usmerňuje zadržiavanie vody v tele, podporuje odvodňovanie. Na odšťavovanie sa nehodí, ale smoothie je vhodná forma konzumácie banánov.

Červená repa
Červená repa prospieva cievam, znižuje hladinu cholesterolu v krvi, pomáha pri menštruačných poruchách, odstraňuje zápchu a zvyšuje tvorbu červených krviniek. Bol preukázaný aj jej regeneračný vplyv na pečeň. Obsahuje veľa kremíka potrebného pre bezproblémový rast nechtov, vlasov a zdravej kože. Pomer sodíka viac ako 50% k draslíku 5% je veľmi priaznivý, takže rozpustnosť vápnika zostáva zachovaná. Čistá šťava z červenej repy sa veľmi neodporúča, pretože môže dôjsť k nevolnosti a točeniu hlavy, kvôli jej veľkému detoxikačnému účinku na pečeň. Skúste kombináciu Tekuté zdravie. Šťava z červenej repy sa odporúča konzumovať športovcom pred športovým výkonom.

Brokolica
Výrazne ochraňuje ľudský organizmus proti voľným radikálom, toxickým a rakovinotvorným látkam. Brokolica obsahuje viac vitamínu C než citrusové plody. Ďalej tu nájdeme vitamíny E, B1 a B2. Brokolica je tiež bohatá na beta-karotén a kyselinu listovú a z minerálnych látok na draslík, vápnik, fosfor a síru. Pánov v strednom a vyššom veku bude iste zaujímať, že brokolica a karfiol majú mimoriadne pozitívny vplyv na zníženie rizika zhubné rakoviny prostaty. Ak neobľubujete chuť  čerstvej brokolice skúste ju odšťaviť a budete určite prekvapený jej chuťou. Recept na šťavu, ktorá je vhodná najmä Po ťažkej práci, keď vám dodá stratené mineráli.

Mrkva
Mrkva je výborným zdrojom beta-karoténu a rastlinnej formy vitamínu A, B, C, D a K. Z vedeckých výskumov vyplýva, že nízka hladina beta-karoténu v krvi zvyšuje riziko vzniku niektorých typov rakoviny. Obsahuje vlákninu vo veľkom množstve. Mrkvová šťava sa môže piť v neobmedzenom množstve, záleží od človeka. Prispieva k normalizácii všetkých telesných funkcií, povzbudzuje chuť k jedlu, napomáha tráveniu, zabraňuje tvorbe vredov, zvyšuje obranyschopnosť organizmu, zabraňuje ochoreniu očí, zápalu mandlí a dýchaacích orgánov. Chráni nervový systém, posilňuje a vitalizuje celý organizmus. Môže pomocť pri neplodnosti, kožných chorbách, rakovine a liečbe vredov.

Zeler
Pôsobí detoxikačne na celý organizmus, má protirakovinové účinky a údajne tiež zvyšuje potenciu. Jedlý je nielen koreň, ale tiež vňať s listami. Zeler obsahuje látky, ktoré odpudzujú baktérie a plesne, veľa vitamínu C, ale aj vitamín A, B, E a K. Z minerálnych látok je v tejto zelenine zastúpený draslík, vápnik, sodík, horčík, fosfor, železo a jód. Šťava zo zeleru má 4-krát viac sodíku ako vápniku, čo umožňuje udržovať vápnik v rozpustnom stave a je nutné aby bol organicky viazaný. Každá potravina, ktorá obsahuje vápnik a je tepelne spracovaná, sa v nej vápnik premieňa na anorganickú molekulu, ktorou sa organizmus už len zanáša a ukladá sa v cievach z čoho vznikajú artritída, cukrovka, krčové žily, hemeroidy, žlčníkové a ľadvinové kamene. Pomáha nám zvládať vysoké teplotu pre svoj vysoký obsah organickej soli. Každá bunka v teleje premývaná slaným roztokom a ak je organických solé málo, bunka vyschne. Kuchynská soľ túto funkciu nespĺňa, ak už musíte soľ používať, tak sa odporúča kamenná.

Čerešne
Odrody čerešní a višní, ktoré sa dajú jesť za surova, sú dobrým zdrojom draslíka. Ten pomáha udržiavať pravidelný rytmus srdca a zdravú pokožku. Navyše obsahujú nezanedbateľné množstvo vitamínu C, ďalej horčíka, železa a kremíka. Môžu pôsobiť preventívne proti dne, pretože účinne pôsobia ako čistiaci prostriedok pečene a obličiek. Obsahujú 80% vody.

Figy
Čerstvé figy obsahujú až 70-80% vody a okolo 25% sacharidov. Sú bohaté na provitamíny vitamínu A, ďalej obsahujú vitamíny skupiny B, menšie množstvo vitamínu C a draslík. Vysoký obsah vlákniny robí z fíg ideálny prírodný liek pri zažívacích problémoch.

Grapefruit
Grapefruity majú vysoký podiel vitamínu C, ktorý zvyšujú obranyschopnosť organizmu. Pôsobí tiež protizápalovo a antimykoticky (vrátane plesňových ochorení kože). Zlepšujú krvný obeh a látkovú výmenu a upravujú hladinu cukru v krvi. Pôsobí pozitívne na zdravie srdca, zbavuje cievy nánosov anorganického vápnika vďaka kyseline salicylovej. Zmierňujú tráviace a črevné ťažkosti, obnovujú poškodenú črevnú mikroflóru. Obsahujú 87% vody, veľa draslíku a ďalších alkalických prvkov. Nikdy k nemu nepridávajte cukor, jeho alkalické pôsobenie na telo by potom mala naopak kyslí, čiže nežiadúci, vplyv na váš organizmus.

Kiwi
Len máloktoré ovocie obsahuje toľko vitamínu C ako kiwi. Obsahom až 1 miligram vitamínu C v 1 grame kiwi pokrýva konzumácia kiwi príjem dennej dávky. Vďaka vitamínu C, aj v kombinácii s horčíkom, podporuje kiwi látkovú výmenu, spevňuje cievy a žily, posilňuje imunitný systém a zlepšuje videnie. Je známe, že vitamín C je dôležitý antioxidant, ktorý pomáha zvládať stresy, zvyšuje schopnosť sústrediť sa a podporuje tvorbu hormónov pre dobrú náladu. Obsahuje 87% vody.

Pomaranč
Pomaranče sú výborným zdrojom vitamínu C, A, obsahujú tiamín (vitamín B1), folát (kyselinu listovú) a pektín, ktorý môže znížiť hladinu cholesterolu v krvi. Vitamin C pomáha vytvárať kolagén, ktorý tvorí základ zdravej pokožky. Zároveň pomáha telu brániť sa proti bakteriálnym infekciám. Obsahuje 87% vody a je bohatí na draslík, vápnik, hročík a kremík. Ich alkalický účinok sa na organizme prejaví pri prekyslení najrýchlejšie zo všetkých ovocných plodov. Neexistuje žiadna šťava, ktorá by mala od detstva až po starobu také ďalekosiahle účinky, ako práve šťava z pomarančov. Pomaranče majú, rovnako ako všetko citrusové ovocie, organizmus ochladzovať, preto by sa mali jesť vo vysokých teplotách. Naopak v zime by mal citrusy obmedziť.

Hrušky
Hrušky obsahujú vitamín C, organické kyseliny, triesloviny, flavonoidy, karotin, glykozidy, stopy jódu, malé množstvo vitamínu P a väčšie množstvo draslíka. Hrušková šťava spevňuje steny ciev, pôsobí močopudne a žlčopudne a priaznivo ovplyvňuje aj žalúdočné problémy. Pre vysoký obsah draslíka podávame šťavu ako pomocný prostriedok pri poruchách srdcovej činnosti. Obsahuje 85% vody.

Ananás
Obsahuje enzým bromelín, ktorý štiepi bielkoviny na aminokyseliny a tak pôsobí priaznivo na trávenie, v kombinácii s biotínom, ktorý podporuje fermentáciu uhľohydrátov tak uľahčuje trávenie a tým prispieva k úbytku váhy. Ďalej znižuje zrážanlivosť krvi, znižuje krvný tlak, pôsobí protizápalovo a močopudne, a uvoľňuje svalstvo. Obsahuje 90% vody a je bohatý na draslík, vápnik, sodík, síru a chlór.

Jahody
Jahody sú veľmi bohatým zdrojom vitamínu C. Konzumácia jahôd má údajne pozitívny účinok na tvorbu testosterónu, ktorý aktivuje spermie. Podporuje krvný obeh v pohlavných orgánoch vďaka vysokému obsahu antioxidantov. Ďalej podporujú metabolizmus, vylučovanie, pôsobí proti vzniku močových a žlčových kameňov, znižujú prechladnutia, pomáhajú pri liečbe chorôb srdca. Paradajky Posilňujú bunkovú štruktúru a srdce. Podporujú látkovú výmenu, pomáhajú pri tvorbe zdravej kože, stavbe nových väzív, posilňujú sliznice v celom tele. Omladzujú bunky, zlepšujú obehové ťažkosti, podporujú spánok. Odstraňujú poruchy trávenia, zápchu, odvodňujú a pôsobia močopudne.

Melón
Melón je bohatý predovšetkým na lykopén (ten je tiež v paradajkách a pôsobí ako prevencia rakoviny, betakarotén a citrulín. Podľa expertov z Texasu vodný melón obsahuje účinné látky, ktoré pôsobia pozitívne na mužskú erekciu. Sila ich účinku sa pri pravidelnej konzumácii vodného melónu smelo vyrovná aj Viagre. Pravidelné jedení melónu pomôže i vysušenej a citlivej pleti.

Mladá pšenica
Výrazne zlepšuje imunitu a stavy chronickej únavy. Pomáha v prevencii obezity, zlepšuje peristaltiku čriev i celulitídu. Účinne neutralizuje metabolické prekyslenie organizmu. Zvyšuje hladinu hemoglobínu, znižuje krvný tlak aj hladinu cholesterolu. Pomáha proti chorobám dýchacieho ústrojenstva. Obnovuje endokrinný systém, neutralizuje toxíny a karcinogény v tele.

Zdroj: Proč pít čerstvé šťávy, pít čistou vodu a jíst zelené potraviny?, Dr. Norman Walker: Čerstvé ovocné a zeleninové šťavy

Share This Post!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>